• Polski
  • English
  • Dutch

Praktische Gids van Jungart 

13 maart 2013

Praktische tips voor het werken met de media Maroger,

 

In verband met de vele vragen over het werken met de media heb ik besloten om hier twee principes te presenteren die het mogelijk maken om de media optimaal te gebruiken.

 

Om de Maroger media optimaal te kunnen gebruiken, is het noodzakelijk om aan een aantal eenvoudige, maar zeer belangrijke voorwaarden te voldoen. Hoewel ik op mijn site een paar verschillende media aanbied, hebben ze allemaal een gezamenlijk kenmerk. De verven moeten namelijk van tevoren voorbereid worden, ze moeten ook - net als het medium - op jullie palet voorbereid worden.

 

Er worden dus twee manieren gebruikt bij het werken met de media. De eerste manier: bij het gebruiken van verven van een tube, die meestal te stijf zijn (en bevatten stompe fillers): elke kleur die we op ons palet gebruiken bij de bepaalde schildersessie mengen we met het medium in proportie van 25% medium in de kleur. We proberen de consistentie van zachte boter te krijgen.

 

 

 

Zodanige proportie laat ons de inhoud van fillers balanceren en verrijkt onze verf opdat we er makkelijk mee kunnen manipuleren op het canvas. Het laat ons er ook lang genoeg mee manipuleren - meestal 4-5 uur - en droogt overnacht (medium Vlaamse Maroger en Maroger Rubens). Zo kunnen we de dag daarna direct weer beginnen te werken en we hoeven ons niet zorgen te maken over scheuren of gebrek aan thixotropie). Daarnaast moeten we ook weten

dat hoewel de verf al voorbereid is en gewenste consistentie heeft, moeten we tegelijkertijd telkens ook de kwast in het medium indompelen (dat al op ons palet dient te zijn) samen met de verf.

 

 

 

 

De tweede tip betreft het werken met zelf voorbereide verf. Wanneer we de verf malen, is de uiteindelijke consistentie ervan zoals we zelf willen. Zo is het niet nodig om onze verf te verrijken, de verf heeft ook geen overbodige fillers die er wel in zitten tijdens de massale verfproductie. Daarom kunnen het verrijken van verf voorbijgaan. Het is echter raadzaam om een kleine hoeveelheid zwarte olie bij de gemalen verf toevoegen die pigment verzacht er reguleert het droogproces. Er is echter een voorwaarde. Zwarte olie gebruiken we niet bij het malen van wit. In plaats ervan gebruiken we gezuiverde lijnolie (methode Pacheco, die ik in een aparte advies zal verklaren). De methode van het werken met dergelijke verf blijft hetzelfde: telkens we de kwast in de verf indompelen, gebruiken we ook een beetje medium dat zich ook op ons palet bevindt.

 

 Op deze manier kunnen we ons tegelijkertijd voorbereiden op het schilderen wat heel raadzaam is voor elke schildersessie. Zo is het makkelijk om het schilderproces te beginnen.

 

Het is spaarzaam om kleine hoeveelheiden medium op het palet te zetten. Het is beter om het later nog toe te voegen dan wanneer het medium na de schildersessie op het palet overblijft.

 

 

Jung

 

Februari 2013

Een van de eenvoudige maar praktische manieren om de kwaliteit van het gekochte pigment te controleren, is 20 gram van gekozen pigment in een glazen bak van 100 ml, waar we vervolgens zuiver, koud water in gieten. Nadat het pigment met het water is gemengd, laten we het mengsel twee-drie dagen staan. Hierna dient de hele inhoud van het pigment vanwege zijn gewicht op de bodem te bezinken - de rest die overblijft is zuiver water. In het geval dat het pigment bijmenging van kleurstoffen bevat, kunnen we zien dat het water na een paar dagen of weken steeds gekleurd is.

 

Jung

 

 

Een van de fundamentele principes van het mengen van kleuren - voeg altijd donker bij helder wanneer je voor een donkerdere kleur gaat, niet andersom. Voorbeeld: een beetje gele oker bij wit. Volgende principe - voeg ononderbroken kleur bij transparant, niet andersom. De reden daarvan is dat het ononderbroken pigment sterk is, waardoor hij sterk op de mengkleur werkt.

 

Jung

 

Een van de moeilijkste dingen bij het mengen van kleuren is het mengen van lichaamstinten:

voor witte huid baseren we op: Rode Cadmium Licht + Wit + Gele oker

waarbij we veel aandacht besteden aan hoeveel lokale kleur we gebruiken. Omdat de Rode Cadmium heel intensief is, gebruiken we hem heel voorzichtig en voegen er wit bij toe.

 

 

Jung

 

 
Recent toegevoegd

Inner space acoustic

0.01EUR
De meest populaire producten
Nieuws

  •  


     

 
 
Jungart  Jacek Ungierat   Jung   Oil Medium voor Kunstenaars   Galerij en Web winkel